چرا امام زمان (عج) را نمی شناسیم؟
بسم الله الرحمن الرحیم ما در عصر حضرت صاحب الزمان زندگی میکنیم وتا طلوع خورشید عالم تاب امامت لحظات اندک باقی است وهیچ شکی نیست و خوشبختانه فرج منجی عالم بشریت نزدیک است امام چشم خدا در میان انسانهاست وبر کل هستی و همه ی جوامع انسانی نظارت کامل دارد و همچون پدری مهربان از شیعیان خود مراقبت میکند وبا شیوه های مختلف به یاری انها می شتابد ایا ما شیعیان مراقب آقا هستیم تا ناراحت نشوند واحساس تنهایی وغربت نکنند که در جواب باید گفت :متاسفانه نه بعضی از ماها کارهایی انجام میدهیم که امام را می رنجانیم وهمین کارهامون باعث طولانی شدن غیبت وتنها ماندن آقا بقیه الله میشود وخیلی از ماها در منجلاب گناه گیر کردیم که حتی یک لحظه به امام فکر نمیکنیم وسرمان به کارهای دنیوی مشغوله واز امام غافلیم تا جایی که مثلا وقتی فیلمی را به دلایلی نتوانیم تماشا کنیم موضوع فیلم را سعی میکنیم از دیگران پرسش کنیم تا وقتی دنبال فیلم را پی گیری میکنیم تا از اصل فیلم با خبر باشیم اما متاسفانه به اندازه ی یک فیلم به ارزش قائل نیستیم که درباره ی امام که این همه سال غیبتش طول کشیده آن هم به خاطر ما حتی یه سوال نکردیم ای جماعت همسایه دوست امام این همه سال کجاست؟چرا نمی آید؟این همه سال با تنهایی وغربت چه میکند؟خدا وکیلی بعضی از ماها مسلمان نیستیم چرا که مسلمان باید آنچه را که بر خود میپسنددبردیگران هم بپسندد وهرچه را برخود نپسنددبر دیگران هم نپسندد.تا به حال این حدیث را نسبت به امام به کار نبردیم چون خودمون آسایش را دوست داریم ولی با کارهامون سبب سلب آسایش از ولی عصر میشویم خودمون با تنهایی مخالفیم وحتی لحظه ای تحمل غربت را نداریم اما باعثیم که امام عصر این همه سال را تنها وغریباته به سر می برند وما که ناراحتی را دوست نداریم ولی عملمان باعث ناراحتی مهدی (عج)میشود تا آنجا که ایشان به خاطر من که گنه کارک گریه میکنند ما با ظلم مخالفیم اماخودمان به امام ظلم میکنیم به هر طریقی زبانی- قلبی- عملی در حدیثی آمده که مسلمان نیست ان که به فکر برادر دینی اش نباشد وما به فکر حضرت صاحب الزمان نیستیم و ایشان را نمی شناسیم چون به جای نشستن در کوچه و خیابان ودائم در بازار گشتن کتابی در مورد ولی عصر نگشته ایم و نخوانده ایم یا به جای غیبت کردن با همسایه بحث امام را بازگو نکرده ایم تا مباحثی را منتقل و یا یاد بگیریم یا به خاطر سلامتی و تعجیل در ظهور آقا بدون چشم هم چشمی سفره ای را احسان آقا کنیم .
پس سبب غیبت امام زمان خود ما هستیم و گر نه اگر ظاهر شود جن ان حضرت را نمیکشد پس قاتل او انسان است ما از پیش امتحان خود را پس داده ایم که چگونه از امام تحفظ یا اورا اطاعت کنیم انحطاط وپستی انسان به قدری است که قوم حضرت صالح ناقه ی صالح را با این که وسیله ی ارتزاق ونعمت بود پی کردند.
خوشا روزی که مهدی باز گردد انالمهدی طنین انداز گردد
به حق مادرش زهرای اطهر به حق فرق اکبر فرق اصغر
خداوندا ظهورش دیر گردید بسی عاشق در این ره پیر گردید
محیا کن تو اسباب ظهورش منور کن تو گیتی را ز نورش
یوسف زهرا همچون یوسف یعقوب در میان مردم و در دل اجتماع حضور همیشگی و فعال دارد و بر مشکلات و رنج های مردم آگاه است پس وجود حجت و جانشین در هر زمان لازم است ودر زمان حاضر وجود آخرین خلیفه ی پروردگار بر کره ی خاکی همانند آفتاب در پشت ابر است که فواید گوناگون و برکات خاصه و عامه ی آن بزرگوار بر اهل زمین نازل میگردد به نظرم در مقابل این خوبی ها بهترین یاری به امام زمان (عج) خودسازی ودعای زیاد بر تعجیل فرج است و خواندن دعای فرجی که در همه ی اعمال ما اثر بگذارد در این صورت باعث به هلاکت نیفتادن در آخرالزمان وسبب کمال وپایداری ایمان و جاودانگی در بهشت است ولذا تمام اموری که در زمان غیبت انجام میشود از قبیل انتظارفرج – دعا بر فرج –اصلاح فردی و اصلاح جامعه با ارزشتر از زمان ظهور است به دلیل اینکه ما در زمان غیبت ناه امام معصومی را دیده ایم که از او دستور گرفته باشیم ونه پیامبری و فقط ایمان ما به کتابی وعالم بزرگواری که بر منبر سخنش را شنیده ایم و به او ایمان آورده ایم پس ایمان ما در این زمان با ارزشتر از زمان ظهور است که امام معصوم را میبینند و فرامین او را گوش میدهند در زمان غیبت و غربت وظیفه ما شیعیان این است که منتظر حضرت باشیم و بر تعجیل ظهورش دعا کنیم آن هم نه برای خودمان نه برای رهایی از درد هایمان بلکه به خاطر رهایی آقا ولی عصر از ظلم و تنهایی
گاهی اوقات غربت در مکان رخ می دهد یعنی مکان مورد پسند امام نیست و آقا در آن مکان غریب هستند .همچنان که خود آن حضرت در فرازی از توقیع مبارکشان به شیخ مفید (ره) به غربت مکانی خود چنین اشاره فرموده اند:اگر چه هم اکنون در مکانی دور از جایگاه ستمگران سکنا گزیده ایم که خداوند صلاح ما و شیعیان مومن ما را تا وقتی که حکوومت دنیا به دست تبهکاران است .
گاهی از اوقات نیز غیبت در زمان است یعنی زمان وزمانه درخور شان آقا بقیه الله نیست همچنانکه در روایتی میفرمایند :زمانه از گذشته سخت تر و دشوار تر شده است گاهی هم غربت در ارتباط با شیعیان و دوستان ایشان است که این غربت از ناحیه ما دارای چند جهت است 1-نشناختن راستین امام زمان (عج) پس یکی از جهات غربت امام از ناحیه ی شیعیان و دوستان را میتوان عدم شناخت راستین شیعیان از حقیقت باطنی و ولایت الهی ایشان دانست متاسفانه باید اعتراف نمود شناخت ما از آن حضرت غالبا در حدیک شانخت تاریخی و شناسنامه ای وآن هم به صورت ناقص که البته این جنبه شناخت از امام را میتوان وجه مشترک شناخت دشمنان امام با دوستان ایشان داشت وچه بسا شناخت دشمنان امام بسیار کاملتر از شناخت دوستان ایشان از جنبه ی تاریخی و شناسنامه ای ایشان باشد معروف است که در سازمان های امنیتی غربی پرونده ای از امام زمان وجود دارد که همه اطلاعات تاریخی و شناسنامه ای آن حضرت را شامل میشود وتنها عکس آن حضرت ضمیمه ی پرونده نیست اصل این داستان اگر هم ساختگی باشد چیزی از اصل این ادعا که اطلاعات دشمنان اسلام از امام زمان در خیلی جهات کاملتر از اطلاعات ناقص بعضی از دوستان و شیعیان آن حضرت است کم نمیکند ممکن است برخی بپرسند چه حجتی برای این سخن خود دارید ؟در پاسخ خواهیم گفت که هر شیعه ی آشنا به تاریخ اسلام به خوبی میداند که حاکمان و خلفای جور اموی و عباسی نیز امامان عصر خویش را می شناختند اما این شناخت موجبات نجات آنهارا فراهم نکرد بلکه بر اساس روایت مشهور نبی (ص) که اهل سنت و شیعه آن را نقل کرده اند :من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه (کسی که بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است )بنا بر این همه این جنایتکاران به مرگ جاهلی مرده اند جالب است بدانیم که منظور از جاهلیت در این روایت کفر و ضلالت قبل از اسلام است پس بر طبق این حدیث اگر مسلمانی که توحید و نبوت و قرآن و قیامت و دیگر مبانی دین را پذیرفته و به واجبات دین اهتمام نموده بمیرد ولی در آن حال امام معصوم زمان خویش را نشناخته باشد او نا مسلمان مرده است و دین او همان کفر و ضلالت مشرکان قبل از اسلام تلقی خواهد شد و از اسلام و توحید و نبوت و عبادت خود نفعی نخواهد برد .
لفظ جاهلیت در این نقل از حدیث توصیف روشن تری یافته راوی می گوید : از امام صادق (ع) پرسیدم:آیا رسول خدا فرموده اند : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؟ که در جواب فرمودند: آری عرض کردم این جاهلیت به معنی جاهلیت ایام نادانی قبل از اسلام است یا منظور از جاهلیت عدم آشنایی با امام میباشد؟ به تعبیر صریح تر آیا جاهلیت چنین کسی در همه ی زمینه ها مطلق بوده یا در محدوده ی خاص امامت است وبه دیگر محدوده های دین لطمه نمی زند؟ امام صادق علیه السلام فرمودند :جاهلیه کفر و نفاق و ضلال (یعنی جاهلیت او از سنخ جاهلیت کفار و منافقان و گمراهان است .) یعنی جاهلیت چنین کسانی مطلق است ولذ ا گمراهی از امامت مساوی با گمراهی در تمامی مبانی دین خواهد بود علامه امینی در کتاب الغدیر فرموده اند : در سفری به سوریه دانشمندان آن دیار به ملاقات من آمدند در مجلسی از بزرگان اهل سنت آن منطقه یکی از آنان به من رو کرد و گفت : آیا در اسلام جز ولایت و امامت اصلی دیگر وجود ندارد که تو فقط درباره ی ولایت و غدیر و مفاهیم مر بوطه مینویسی ؟ آیا اسلام توحید ندارد معاد ندارد نبوت –قرآن و ااحکام ندارد ؟ من هر چه فکر کردم که چه جوابی به این فرد اهل سنت بدهم چیزی به ذهنم نیامد قلبا به حضرت علی (ع) متوسل شدم که من در این جمع زبان شما اهل بیت هستم مرا یاری دهید تا بتوانم از منطق شما که حق است دفاع کنم به عنایت مولا به ذهنم رسید که به این حدیث شریف استناد کنم لذا روایت من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه را خواندم مدارک ان را بیان کرده و معنای آن را توضیح دادم و گفتم این که فقط از ولایت میگویم و می نویسم سلیقه ی من نیست بلکه فرمایش رسول خدا در این حدیث است که کسی که ولایت ندارد از توحید - نبوت – معاد – قرآن – و احکام بهره ای نمیبرد . آنها در مقابل این استدلال من ساکت شدند
فردی از امام صادق (ع) پرسید : آیا کسی به ائمه ی قبل معرفت داشته باشد و فقط امام زمان خویش را نشناسد مومن است؟ فرمودند : خیر و امام صادق (ع) فرموده اند: کسی که به امامت پدران من اقرار نموده امامت فرزندان معصوم مرا نیز بپذیرد ولی مهدی را که از فرزندان من خواهد بود انکار کند مانند کسی است که نبوت جمیع انبیاء را پذیرفته ولی نبوت پیامبر اکرم (ص) را انکار نماید .
رسول اکرم (ص) فرمودند : کسی که در ایام غیبت مهدی که از فرزندان من است او را انکار نماید و بمیرد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است این در حالی است که سفارش خدای سبحان به مومنان این است که مسلمان بمیرید لذا در آیه ی 102 سوره ی مبارکه ی آل عمران می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا آنگونه که حق پروا کردن از اوست پروا کنید و زنهار جز مسلمان نمیرید و نیز در آیه ی 132 سوره مبارکه ی بقره میفرماید : ابراهیم و یعقوب فرزندانشان را به آئین الهی سفارش کردند و گفتند : فرزندان من خدا دین اسلام را برای شما برگزید پس تلاش کنید مسلمان بمیرید
مباحثی پیرامون شناخت امام زمان مهدی موعود (ع)
همه گویند به امید ظهورش صلوات کاش این جمعه بگویند به تبریک ظهورش صلوات
نام امام زمان :محمد (عج) نام پدر :حسن عسکری نام مادر : نرجس کنیه : ابوالقاسم
القا ب: اباصالح , ولی عصر, حجت,قائم, منصور, واز همه مشهورتر مهدی
تاریخ تولد :شب نیمه ی شعبان هنگام طلوع فجر محل تولد : سامراءدر عراق
شیخ مفید مینویسد : حضرت مهدی یگانه پسر پدر است و از بیم دشمنان هدویت پنهان بوده و در حین رحلت پدرش از سنین عمرش پنج سال گذشته بود حکمت چنین ایجاب میکرد که این کودک پنج ساله متصرف عالم امکان باشد ودر پشت پرده از دیده های خطرناک به امر الهی پنهان و مستور باشد چگونه کودک 5 ساله میتواند متصرف عالم امکان باشد ؟ در جواب باید گفت: این سنت در آفرینش الهی بی سابقه نبوده است . خداوند همانگونه که یحی ذکریا را در کودکی متصرف عالم امکان گردانید و او را امام و پیشوای خلق قرار داد و حضرت عیسی را در حال شیر خوارگی در گهواره به نبوت مبعوث کرد حضرت مهدی را نیز در این سن به این مقام رسانید
کیفیت تولد امام زمان از زبان حکیمه خاتون دختر امام محمد تقی ,خواهر امام هادی و عمه ی امام حسن عسکری
ایشان میفرمایند ک من در روز پنجشنبه ی نیمه ی شعبان به منزل برادر زاده ی عزیزم عسکری رفتم چون قصد برگشتن کردم حضرت فرمود : عمه امشب نزد ما باش که در این شب فرزند گرامی ام متولد میشود که حق تعالی زنده میگرداند با او زمین را به علم و ایمان گفتم ای سید من این مولود از چه کسی به هم میرسد؟ فرمود از نرجس پس برخاستم پشت و شکم او را ملاحضه کردم هیچ اثری از حمل در او ندیدم ,در حالت حیرت بودم که حضرت فرمود : ای عمه اثر حمل او صبح ظاهر میشود مثل او مثل مادر موسی است .
شب را ماندم تا نزدیک صبح اثری در نرجس نیافتم نزدیک صبح صادق حالت اضطراب در نرجس ظاهر شد او را در بر گرفتم که امام فرمود سوره ی قدر رابر او بخوان شروع به خواندن سوره کردم در آن حال شنیدم که آن طفل در شکم مادر در خواندن سوره با من همراهی میکرد از این واقه ترسیدم , امام فرمود تعجب مکن از قدرت خداست که طفلان ما را به حکمت گو یا میکند در این زمان پرده ای بین من و نرجس کشیده شد که دیگر نرجس را نمیدیدم فریادکنان نزد امام دویدم که فرمودند عمه برگرد که او را در جای خود خواهی دید برگشتم پرده برداشته شده بود و نوری در او مشاهده کردم و حضرت مهدی را دیدم رو به قبله به سجده افتاده است بعد انگشت سبابه را به آسمان بلند کرد و گفت اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له وإن جدی رسول الله و إن أبی امیر المومنین و وصی رسول الله بعد یک یک امامان را شمرد تا به خودش رسید و پدرش حضرت را روی دست گرفت و شروع به خواندن قرآن , تورات, انجیل و زبور کرد وآیات 5و6 سوره ی قصص را خواند حکیمهمی فر ماید : روز هفتم بهخدمت امام رفتم که دیدم روی بازوی دست راستش نوشته شده بود جاءالحق و زهق الباطل کان زهوقا (یعنی حق آمد وباطل از میان رفت به راستی باطل رفتنی است )
گواهان تولد حضرت مهدی عبارتنداز محمدبن علی بن بلال, احمدبن محمدبن عبدالله, احمدبن اسحاق قمی , ابوهاشم جعفری , محمد بن احمد علوی , حمدان بن احمد قلانسی
نشانی ایشان به هنگام ظهور این است که فرشته ای از بالای سر او صدا می زند این مهدی است او را پیروی کنید که ایشان در سن پیری خواهند بود ولی منظرشان جوان و به گذشت شب و روز پیر نشوند تا اجلش فرا رسد و هنگام ظهور مندی حق از جانب آسمان ندا دهد حق با آل محمد است نام مهدی بر زبان ها افتد و مردم دلباخته ی او شوند واز کسی جز وی سخن نگویند و عیسی بن مریم از آسمان فرودمی آید و پشت سر مهدی (عج) نماز میخواند.
شکل او همچون ستاره ی درخشان نورانی است و خالی سیاه بر گونه ی راست دارد و از شبیه ترین مردم به پیامبر میباشد و از نسل امام حسین است وایشان از نظر صفات جسمانی و نیروی بدنی با قدرت وتوجه خدای متعال سرآمد روزگار هستند وکسی را یارای مقابله با آن نیست .
برقامت دلربای مهدی صلوات
غیبت صغری ایشان از سن پنج سالگی به مدت 69سال از 260 هجری قمری تا 329 هجری قمری بود 4 نفر از شخصیت های مهم نمایند ه ی ایشان بودند که نامهایشان ابوعمر, عثمان بن عمر و عمری اسدی وکیل و نماینده ی امام هادی و عسکری است ,ابوجعفر محمدبن عثمان بن سعید ,ابوالقاسم حسین بن روح بن ابی بحر نوبختی , ابوالحسن علی بن محمد سمری است وباید توجه داشت که با در گذشت جهارمین نماینده وسفیر آن حضرت از سال 329 غیبت کبری آغاز شده و همچنان ادامه دارد .حکمت غیبت امام عصر به خاطر حفظ جان که آخرین امام هستند و بر عهده نداشتن بیعت ظالمان و امتحان مردم است
در زمان غیبت امام مردم باید منتظر باشند و برای ظهورشان دعا کنند که باید دانست هرچقدر بر امام دعا کنیم آثار خیرو خوبی را در زندگی دنیا و اخری مشاهده خواهیم کرد چرا که موجب زیادی رزق است ,اظهار محبت قلبی است , شفاعت امام عصر شامل حال دعا کننده میشود , مایه ی اجابت دعاهای دیگر میشود , مایه ی دفع بلاست , ادای اجر رسالت است ودعا برای تعجیل ظهورش نشانه ی انتظار است .انتظار باعث میشود مسلمان روح و جسم خود را مهیا سازد و از منحرف شدن به جهات مختلف برحذر میدارد و دیگر کسی به خاطر دنیا و مال و جان برادر کشی نمیکند و خون ریزی راه نمی اندازد و کینه به دل نمیگیرد وبرای رفاه زندگی بهتر خود اجتماعی را به نا بودی نمی کشد و همه با هم متحد و برابر خواهد بود
محل ظهور شان انشاءالله در مکه خواهد بود و ارکان عدالت مهدوی با حاکم عادل , کارگزار عادل , قوانین عادلانه , و نظام عادلانه دنیا را گلستان خواهد کرد و مرکز حکومتشان مسجد کفه است و روش حکومتی ایشان بر اساس قرآن و سیره ی پیامبر (ص) و امیر مومنان علی (ع) عمل خواهد کرد .
پنج رویداد از به پا خواستن قائم از نشانه ها به شمار میرود :
1-برخاستن ندایی از آسمان 2- خروج سفیانی (سفیانی مردی است از نسل ابی سفیان ونفس زکیه از اولاد امام حسن (ع) است که در مسجدالحرام در بین رکن و مقام ابراهیم کشته میشود ) 3- شکافته شدن زمین در منطقه ی بیداء 4- خروج مردی از یمن 5- کشته شدن نفس زکیه
امام زمان عزیز ما نزد خودشان از انبیاء یادگار هایی دارند که انگشتر سلیمان در انگشت او و عصای موسی وسنگی که بر آن میزد در دست اوست و اسلحه و بیرق پیامبر نزد ایشان است
قطعه ی گمشده از پر پرواز کم است یازده بار شمردیم و یکی باز کم است
این همه آب که جاری ست نه اقیانوس است عرق شرم زمین است که سرباز کم است
برسلامتی و خشنودی امام عصر مهدی موعود وتعجیل ظهورشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم بفرست